Lilianna Krych

 

Ukończyła dyrygenturę symfoniczno-operową na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Marka Pijarowskiego (dyplom z Filharmonią Świętokrzyską w Kielcach, maj 2011). Dwa lata wcześniej na tej samej uczelni obroniła pracę magisterską z teorii muzyki.

Jest dyrygentem i kierownikiem artystycznym Chóru Warszawskiego Towarzystwa Scenicznego, z którym realizuje projekty krajowe i międzynarodowe.

Współpracuje z Teatrem Wielkim – Operą Narodową jako dyrygent-asystent m.in. Gabriela Chmury, Łukasza Borowicza i Marcina Nałęcza-Niesiołowskiego (pracowała przy powstawaniu m.in. opery „Moby Dick“ E. Knapika, „Orfeusz i Eurydyka“ Ch.W. Glucka, „Straszny Dwór“ S. Moniuszki , baletów „Romeo i Julia“ S. Prokofiewa, „Sen Nocy Letniej“ do muzyki Mendelssohna i Ligetiego, „Dziadek do Orzechów“ P. Czajkowskiego, „1914″ do muzyki m.in. B. Martinu).

W latach 2010-2014 prowadziła chór Clil – jedyny w Polsce amatorski chór żydowski, wykonujący muzykę w jidysz, po hebrajsku, w ladino i po polsku. W roku 2011 z zespołem tym nagrała płytę „Pieśni szabatowe”.

Była czynnym uczestnikiem kursów muzycznych: Mistrzowskich Kursów Dyrygenckich Collina Mettersa (Kraków 2012), Akademii Operowej w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, organizowanej w ramach ENOA (European Network of Opera Academy; David Poutney, Warszawa 2011), III Międzynarodowej Akademii Dyrygentów w Radomiu (maestro Jonatthan Brett, Radom 2011) oraz II Mistrzowskiego Kursu Dyrygenckiego (maestro Jerzy Salwarowski,  Gdynia 2008). Brała udział w mistrzowskich kursach wokalnych u prof. Jolanty Janucik (Teresin 2009, Jarosław 2012, 2013).

W roku szkolnym 2008/2009 współprowadziła orkiestrę ZPSM nr 4 im. Karola Szymanowskiego. Od roku 2012 prowadzi orkiestrę PSM nr 1 im. Oskara Kolberga. Dyrygowała w ramach Com’in Festival 2008, współpracowała z Filharmonią Dolnośląską w Jeleniej Górze (kwiecień 2010) oraz z Orkiestrą Warszawskiej Opery Kameralnej, prowadząc spektakl „Don Giovanni” w ramach „Sceny Młodych” (2014).