fot. Kinga Michalska

Lilianna Krych

Urodzona w 1986 roku w Warszawie, dyrygentka, zajmuje się głównie operą, muzyką współczesną i dawną. W roku 2016 debiutowała na Festiwalu „Warszawska Jesień“ prowadząc pierwsze w Polsce sceniczne wykonanie opery Salvatore Sciarrino „Luci mie traditrici“. Spektakl został pokazany podczas New Opera Days Ostrava 2018. Współpracuje z zespołami specjalizującymi się w wykonawstwie muzyki nowej, takimi jak Spółdzielnia Muzyczna Contemporary Ensemble i Hashtag Ensemble, którego stałą członkinią jest od roku 2017. Wraz z Hashtag Ensemble wykonywała utwory w finałach konkursów kompozytorskich (Ogólnopolski Konkurs im. T. Bairda 2017, XV Międzynarodowy Konkurs im. T. Serockiego 2017) i podczas festiwali (NeoArte Syntezator Sztuki 2020, Tallin AFEKT Festival 2018, POLIN Music Festival 2018, Warszawskie Spotkania Muzyczne 2018, Sacrum Profanum 2018, Warszawska Jesień 2018, Portrety Kompozytorów 2017, 2019).

Współpracuje z kompozytorami przy wykonaniach i prawykonaniach ich utworów (Rafał Ryterski, Wojciech Błażejczyk, Piotr Tabakiernik, Adam Porębski, Karol Nepelski, Agnieszka Stulgińska i in.). Zajmuje się  przygotowywaniem muzyki w spektaklach teatralnych, w których ważną rolę odgrywa muzyka współczesna, m.in. „Biegacze“ z muzyką Nikolet Burzyńskiej (Przegląd Piosenki Aktorskiej, Wrocław 2014), „Trojanki“ wg Eurypidesa w reż. Kamili Michalak z muzyką Marty Śniady (Teatr Polski w Poznaniu, premiera marzec 2016). W roku 2018 współpracowała z Teatrem Pieśń z Kozła z Wrocławia, biorąc udział w spektaklach takich jak „Return to the Voice“ czy „Hamlet“ w reżyserii Grzegorza Brala m.in. podczas Warszawskich Spotkań Teatralnych, Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego w Sibiu i spektakli w chińskim Szanghaju.

W sezonie 2016-2017 była kierowniczką Zespołu Wokalnego Warszawskiej Opery Kameralnej, obecnie pełni taką rolą w Polskiej Operze Królewskiej. W latach 2013-2018 współpracowała z Teatrem Wielkim-Operą Narodową jako dyrygent-asystent m.in. Gabriela Chmury, Stefana Soltesza, Judith Yan, Carlo Montanaro, Łukasza Borowicza, Marcina Nałęcza-Niesiołowskiego, Andrieya Yurkevicha przy spektaklach takich jak „Traviata“ G. Verdiego (reż. Mariusz Treliński), „Moby Dick“ E. Knapika (reż. Barbara Wysocka), „Tristan i Izolda“ R. Wagnera (reż. Mariusz Treliński), „Straszny Dwór“ S. Moniuszki (reż. Mikołaj Grabowski), „Holender Tułacz“ R. Wagnera (reż. Mariusz Treliński), balet „Poskromienie Złośnicy“ (chor. John Cranco), balet „Romeo i Julia“ (chor. Krzysztof Pastor) i in. Była współtwórczynią niezależnego wystawienia opery „Gwałt na Lukrecji“ B.Brittena (2013, Stara Drukarnia PAP w Warszawie, Festiwal Miklosci SZEM 2014, Węgry). Dyrygowała operami, m.in.: „Orlando Paladino“ Josepha Haydna (współpraca ASP, UMFC i AT w Warszawie, reżyseria Waldemar Raźniak, 2014); „Don Giovanni“ W.A.Mozarta (Scena Młodych WOK, 2014).

W latach 2009-2019 artystycznie i dyrygencko dowodziła Chórem Warszawskiego Towarzystwa Scenicznego, z którym realizuje projekty krajowe i międzynarodowe, warsztaty, koncerty i nagrania. Były to m.in.: Cornelius Cardew Treatise (Warszawska Jesień 2016), Pasja wg św. Mateusza J. S. Bacha, Polska 2010/Holandia 2011 z udziałem chóru C.O.V. Haarlem, Pasja wg św. Jana 2012, Pasja wg św. Jana 2014 i in. W latach 2010-2014 prowadziła chór Clil – jedyny w Polsce amatorski chór żydowski, wykonujący muzykę w jidysz, po hebrajsku, w ladino i po polsku. W roku 2011 z zespołem tym nagrała płytę „Pieśni szabatowe”. Ukończyła dyrygenturę symfoniczno-operową na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Marka Pijarowskiego (2011). W 2009 roku na tej samej Uczelni obroniła pracę magisterską z teorii muzyki. Umiejętności dyrygenckie doskonaliła także u maestro Collina Mettersa, Jonatthana Bretta, Jerzego Salwarowskiego oraz Carlo Montanaro podczas kursów mistrzowskich.

Współpracowała z Polską Orkiestrą Radiową, Filharmonią Dolnośląską, Filharmonią Świętokrzyską, Filharmonią Zielonogórską Cappellą Regią Poloną, Sinfoniettą Polskiej Opery Królewskiej.

www.liliannakrych.pl